Hyvinvointi, passi ja viisumi


Lääkkeet ja rokotukset | Passi ja viisumi | Valuutta | Ulkoministeriö | Liikuntarajoitteisena matkalle


Lääkkeet ja rokotukset

Ulkomaille matkustettaessa tulee lääkärintodistus aina ottaa mukaan, mikäli otat mukaasi huumausaineiksi luokiteltuja lääkkeitä. Ota yhteyttä kohdemaan suurlähetystöön tai konsulaattiin saadaksesi lisätietoa kohdemaan määräyksistä. Kuljeta lääkkeet aina alkuperäispakkauksessa. Tarkista mahdolliset suositukset koskien rokotuksia lähimmästä rokotuskeskuksestasi tai lääkäriltä ennen matkalle lähtöä.


Passi ja viisumi

Yleiset ohjeet

Kaikilla matkustajilla tulee olla mukanaan voimassaoleva kuvallinen matkustusasiakirja/passi - koskee myös lapsia ja sylivauvoja. Osa maista ei hyväksy väliaikaisia passeja. Passissa ei saa olla vaurioita, eikä se muutenkaan saa näyttää muokatulta. Nazaria ei voida pitää vastuullisena, mikäli matkustajalta puuttuu voimassaoleva passi tai muu tarvittava matkustusasiakirja.

Pidätämme oikeuden muutoksiin passi-säännöksissä tämän päivityksen jälkeen. Saadaksesi täydellistä tietoa passimääräyksistä, pyydämme teitä kääntymään maan oman konsulaatin/suurlähetystön tai poliisiviranomaisten puoleen.

Tiettyihin maihin ei ole Suomen kansalaisilla, ulkomaalaistaustaisilla Suomen kansalaisilla, tai Suomessa asuvilla muun maan kansalaisilla automaattisesti pääsyoikeutta. Saadaksesi täydellistä tietoa viisumista, pyydämme teitä kääntymään maan oman konsulaatin/suurlähetystön puoleen. Mikäli matkustajalta puuttuu viisumi, Nazar ei ota vastuuta seurauksista. Huomio, että alla olevat tiedot viisumista koskevat Nazarin pakettimatkoja (1-2 viikkoa) ja niihin voi tulla muutoksia.

Erityisesti koskien Turkkia

Passi

Passin tulee olla voimassa vähintään kuusi kuukautta kotiintulon jälkeen.

Tietoa koskien väliaikaista passia tulee tiedustella maan suurlähetystöstä/konsulantilta, ja poliisilaitokselta. Nazar ei ota vastuuta seurauksista koskien passia, joka ei ole voimassa maan säännösten mukaisesti.

31.12.2012 lähtien astuu voimaan Turkin passilain muutos, jonka mukaan maahan saapuvalla henkilöllä on oltava passissaan vähintään yksi tyhjä sivu Turkin viranomaisten maahantulo- ja maasta poistumisleimoja varten. Mikäli passissa ei ole tyhjää sivua viranomaisten merkintöjä varten, on viranomaisella oikeus estää henkilön maahanpääsy.

Viisumi

Suomen, Ruotsin, Tanskan ja islannin kansalaiset eivät tarvitse viisumia matkustaessaan Turkkiin.

Viisumi vaaditaan Norjan kansalaisilta Turkkiin ja se tulee ostaa ennen matkalle lähtöä osoitteesta www.evisa.gov.tr. Viisumia ei ole mahdollista ostaa elektronisesta kioskista Turkin lentokentältä. Huomioi, että viisumi tulee printata ja ottaa mukaan. Tämä koskee kolmen kuukauden turistiviisumia (viisumi on voimassa 90 päivää) ja edellyttää, että sinulla on norjalainen passi. Lähdön ja kotimatkan tulee tapahtua viisumin voimassaoloaikana. Viisumin eräännyttyä on sinun odotettava vähintään kolme kuukautta, ennen kuin voit hakea uutta turistiviisumia.

Nazarilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa muutoksiin/päivityksiin koskien sääntöjä viisumista. (Päivitämme tiedon heti kun olemme saaneet informaatiota muutoksista.) Huomioithan, että viisumeja voi myydä muut osapuolet internetissä, jotka saattavat veloittaa tästä korkeamman maksun, eikä Nazar tai Turkin virasto voi tästä ottaa vastuuta. Suosittelemme siis ainoastaan ostoa yllä olevan linkin kautta.

Nazar ei ole vastuussa viisumihakemuksista, vaan matkustajan on itse otettava selvää olemassa olevista säännöistä ja tiedotteista.

Nazar ei palauta rahoja käyttämättömästä viisumista. Mahdollisen peruutuksen ja uuden varauksen yhteydessä matkustaja on itse vastuussa siitä, että hänellä on voimassa oleva viisumi.

Saadaksesi täydellistä tietoa viisumista, pyydämme teitä kääntymään maan oman konsulaatin/suurlähetystön puoleen. Mikäli matkustajalta puuttuu viisumi, Nazar ei ota vastuuta seurauksista.

Mikäli sinulla on jokin muu, kuin Norjan passi, olet itse vastuullinen selvittämään säännöt Turkkiin matkustaessasi. Huomioithan, että eri lentokentille Turkissa voi olla eri säännökset.

 

 

Erityisesti koskien Kreikkaa

Passi

Suosittelemme ottamaan passin mukaan, joka on voimassa kolme kuukautta kotiinpaluun jälkeen. Meno- ja paluumatkalla tarkistetaan henkilöllisyys, ja monet hotellit vaativat sisäänkirjautuessa todistamaan henkilöllisyyden passilla.

Kansainvälinen henkilöllisyystodistus, jonka saa poliisilta, kattaa Schengen-alueen, ja on näin hyväksytty matkustusasiakirja. Huomioithan, että ajokortti ei riitä henkilöllisyystodistukseksi matkoihin. Suosituksemme on kuitenkin ottaa passi mukaan, joka on voimassa kolme kuukautta kotiinpaluun jälkeen. 

Tietoa väliaikaisesta passista, pyydämme ottamaan yhteyttä maan suurlähetystöön tai poliisilaitokseen. Nazar ei ota vastuuta virallisten asiakirjojen puuttumisesta tai pätemättömyydestä.

Viisumi

Viisumia ei vaadita Suomen kansalaisilta.


Valuutta

Huomioi, ettei kaikissa hotelleissa ole rahanvaihtopalvelua, eikä kaikilta hotelleilta löydy nostoautomaatteja.

Turkki

Turkin virallinen valuutta on Turkin Liira, mutta Euro on lähestulkoon yhtä käytännöllinen ja toimiva. Kaikkein käytännöllisin vaihtoehto on yleensä pitää osa matkavaluutastaan Turkin Liirana ja osa Euroina. Tavallisesti parhaimman vaihtokurssin Turkin Liiralle saat paikan päällä Turkissa. Nostoautomaatteja löytyy melkein kaikkialta, mutta yleensä voit nostaa näistä vain Turkin Liiroja. Joistakin automaateista voit nostaa Euroja.

Suurimmassa osassa All Inclusive -hotelleistamme voit kuitenkin maksaa myös Euroilla. Suurin osa kaupoista ja ravintoloista hyväksyvät tavallisimmat kansainväliset luottokortit, mutta muutaman prosentin palvelumaksu on mahdollinen.

Kreikka

Rodoksella käytetään euroja valuuttana.


Ulkoministeriö

Meille Nazarilla on sekä asiakkaiden että henkilökunnan turvallisuus ehdottomalla etusijalla, ja siksi seuraamme poikkeuksellisten tilanteiden kehittymistä matkakohteissamme hyvin tarkkaan. Olemme päivittäin yhteyksissä ulkomailla työskentelevään henkilökuntaamme, sekä säännöllisin väliajoin asianomaisiin viranomaisiin.

Jos teillä on lisäkysymyksiä, ottakaa yhteyttä meihin numerossa 0306-227 575 (paina 2)

Lisätietoja saat ulkoministeriön sivustoilta matkustustiedotteista: www.formin.fi/suomi/


Liikuntarajoitteisena matkalle

Pyydämme teitä huomioimaan, että suurin osa hotelleistamme ei valitettavasti ole suunniteltu liikuntarajoitteisten tarpeille. Esteenä voi olla esimerkiksi hissien koko, ovien leveys tai muut vastaavat asiat jotka estävät liikkumista. Muutama hotelli on kuitenkin soveltuva liikuntarajoitteisille henkilöille. Saatte lisätietoa kyseisistä hotelleista ottamalla yhteyttä meihin, niin voimme suunnitella teille onnistuneen loman.

Jos sinulla on erityistarpeita, pyydämme sinua täyttämään kaavakkeen liikuntarajoitteisille henkilöille: klikkaa tästä. Pyydämme teitä huomioimaan, että emme pysty takaamaan, että voimme järjestää matkaanne toivotulla tavalla ennen kuin kaavakkeenne on käsitelty ja hyväksytty Nazarin puolesta.

Voitte varata liikuntarajoitteisille tarkoitetun erikoishuoneen suoraan kotisivuillamme tai matkamyyjiemme kautta.

Kokoontaitettava rullatuoli voidaan ottaa mukaan lentokenttäbussiin. Ei-kokoontaitettavat ja sähkörullatuolit vaativat erikoiskuljetuksen lisämaksua vastaan. Nazarin on vastaanotettava ilmoitus rullatuolista vähintään 5 arkipäivää ennen matkaan lähtöä, jolloin paikkatilanne tarkistetaan lentoyhtiöltä.

Soita meille

Ma - pe 09.00 - 18.00

La - su 10.00 - 17.00


Puhelinmyynti: 0306-227 575
Soittaminen numeroon 0306 - 227 575 on maksullista.

Soitettaessa kiinteän puhelinverkon liittymästä:  8,21 snt/puhelu + 3,2 snt/min (22% alv.sis.) Soitettaessa matkaviestinverkon liittymästä: 19 snt/min (22% alv.sis.)
Puhelut ulkomailta: Ulkomaan operaattori määrää puhelukulut.

Nazar Nordic AB
Slagthuset, 211 20 Malmö, Ruotsi

Nazarilla ei ole myyntitoimistoja. Myynti tapahtuu puhelimen ja internetin välityksellä.

Email: info@remove-this.nazar.fi


Olet tervetullut soittamaan meille numeroon
0306 22 7575

Olemme itse olleet kaikissa hotelleissamme ja tämän takia voimme antaa neuvoja pohjautuen omiin kokemuksiimme!

”Me asiakaspalvelussa”

Nazar Nordic AB
Slagthuset, 211 20 Malmö, Ruotsi

Nazarilla ei ole myyntitoimistoja. Myynti tapahtuu puhelimen ja internetin välityksellä.

E-post: info@remove-this.nazar.fi


Lahjakortti

Miksi et yllättäisi hyvää ystävää tai perheenjäsentä Nazarin lahjakortilla?

Lue lisää


Facebook

Tykkää Nazarista ja ota osaa loistaviin tarjouksiin ja kilpailuihin.

Seuraa meitä Facebookissa