Matkusta turvallisesti – tietoa Covid-19-virukseen liittyen

Me Nazarilla olemme olleet alalla yli 16 vuotta. Tiedämme, mitä vieraamme tarvitsevat, odottavat ja ansaitsevat. Otamme vastuun vieraistamme - aina varaushetkestä kotiinpaluuseen saakka. Tavoitteemme on, että vieraanamme saat niin upean lomaelämyksen kuin vain on mahdollista. Anna meidän auttaa sinua valitsemaan matka, joka täyttää toiveesi ja sopii juuri sinulle!

Pakettimatkojen edut

    • Säästät aikaa antamalla meidän koota matkasi sen sijaan että tekisit itse kaiken tutkimustyön

    • Jos lentoosi tulee viivästyksiä tai muutoksia, pidämme sinut ajan tasalla sekä ilmoitamme muutoksesta myös hotellille sekä kuljetuksen järjestäjälle, joten sinun ei tarvitse huolehtia tästä

    • Pakettimatkat ovat edullisia! Haluamme murtaa myyttiä siitä, että itse kokoamalla matkustaminen olisi aina edullisempaa. Meillä on hyvät suhteet yhteistyökumppaneihimme ja voimme näin pakata sinulle parhaat matkat edulliseen hintaan.

    Matkusta turvallisesti

    • Tunnemme hotellimme hyvin ja olemme rakentaneet niihin vuosien saatossa vahvat suhteet.

    • Oma pohjoismainen henkilökuntamme on paikalla kohteissamme ja hotelleissamme.

    • Pakettimatkalaki suojelee sinua ja takaa, että saat rahasi takaisin, jos matka perutaan; jopa pandemioiden, konkurssien tms. sattuessa

    • Olemme osa maailman suurinta matkailualan yritystä, TUI:ta

    • Noudatamme aina viranomaisten suosituksia

    Matkusta mukavasti

      • Varauksen teon yhteydessä saat henkilökohtaista palvelua ja apua sekä vinkkejä henkilökunnaltamme, joka on vieraillut tai asunut lomakohteissamme

      • Valitse yksi tarkoin valikoiduista hotelleistamme ja välty valtavan hotelliviidakon kahlaamiselta

      • Tarjoamme kokonaisratkaisun, jossa on mukana kaikki tarvittava alusta loppuun asti

      • Sinulla on saatavilla henkilökohtaista palvelua koko matkasi ajan, 24/7

      • Tarjoamme palvelua omalla kielelläsi -ennen matkaa, matkan aikana sekä tämän jälkeen

      Pidä itsesi ajan tasalla

      Me Nazarilla haluamme, että voit tuntea olosi turvalliseksi ennen matkaa ja matkan aikana, ja kehoitammekin lukemaan tietoa tästä tältä sivulta. Tätä sivua päivitetään jatkuvasti, ja suosittelemmekin lukemaan uutta tietoa säännöllisesti.

      Pyydämme myös huomioimaan, että eri maat sekä lentoyhtiöt voivat muuttaa suosituksiaan sekä määräyksiään ilman, että Nazarilla on tästä tietoa. Tämän takia on tärkeää, että itse tutustut tietoon antamiemme virallisten tahojen linkkien kautta tällä sivulla.

      Katso myös lisätietoja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) 


      Pakollinen lomake 

      Tällä hetkellä vaaditaan tiettyihin maihin saapumista varten kaikilta matkustajilta pakollisia lisätietoja. Tämä koskee kaikkia kansalaisuuksia ja ikäryhmiä. Osa maista vaatii myös negatiivisen PCR-testin, jotta maahan pääsee saapumaan.  

      Lue sinun matkakohdettasi koskevista säädöksistä alempaa tältä sivulta.


      Maski

      Maskia edellytetään monilla lentokentillä eikä ole varmaa, että niitä voi ostaa paikan päältä. Maskin on oltava hyväksytty lennolla käytettäväksi ja se on vaihdettava uuteen neljän tunnin välein, joten varaa näitä tarpeeksi koko matkan ajaksi. 


      Tule hyvissä ajoin lentokentälle

      Myös lentokentällä tulee huolehtia turvaväleistä, mikä tarkoittaa, että lähtöselvitys, turvatarkastus ja koneeseen nousu voivat viedä tavallista pidempään. Tämän vuoksi tule kentälle hyvissä ajoin, vähintään 2,5 tuntia ennen lähtöä.


      Jos mahdollista

      Jos mahdollista, suosittelemme tekemään lähtöselvityksen verkossa.

      Suosittelemme ennakkotilaamaan lentoateriat, sillä lennolla ei ole mahdollisuutta ostaa ruokaa. Jos et ole tilannut aterioita lennolla, voit tehdä sen meidän Holiday Centerimme kautta viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä.

      Ennakkotilaa taxfree-tuotteet, Lue lisää täältä.  

      Vältä käsimatkatavaroita, jos vain pystyt, ja pakkaa ruumaan menevään laukkuun mahdollisimman paljon matkatavaroita. Jos haluat silti tuoda käsimatkatavaran lennolle, tulee sen mahtua edellä olevan tuolin alle.


      Vakuutus

      Tarkista vakuutuksesi ennen matkaa. Lue lisää vakuutuksista täältä.


      Saatavilla olevat lentoistuimet

      Useimmat lentoyhtiöt eivät poista istuimia käytöstä sosiaalisen etäisyyden varmistamiseksi, vaan kaikki paikat ovat myynnissä.

      Ennen matkaa

      Kohdemaiden maahantulosäädökset vaihtelevat ja useat maat edellyttävät matkailun avautuessa matkustajilta negatiivista koronatestitulosta maahan saapuessa.

      Matkustajan velvollisuus on tarkistaa ajantasaiset maahantulosäädökset aina ennen matkaa kohdemaan viranomaisilta, esimerkiksi kyseisen maan lähimmästä edustustosta. EU-maiden maahantulosäännöksiä päivitetään myös sivustolle reopen.europa.eu/fi. Myös kauttakulkumaat voivat asettaa omia maahantulorajoituksia. Matkustajan velvollisuus on itse huolehtia vaadittavan testitodistuksen ja muiden dokumenttien hankkimisesta ja niiden kustannuksista.

      Nazarin vieraana sinulla on mahdollisuus ennen matkaasi edulliseen PCR-testiin yhteistyökumppanimme PR2You Oy:n kautta, mikäli kohdemaasi edellyttää sitä. Jos olet varannut Nazarin matkapaketin lomalennoilla tai pelkän Nazarin lomalennon ja kohdemaasi edellyttää testitodistusta, lähetämme sinulle noin 2 viikkoa ennen matkasi alkamista alennuskoodin, jolla saat PCR-testin hintaan 99 euroa/matkustaja sisältäen kaikki kulut ja englanninkielisen todistuksen (lähetetään vain mikäli matkakohde vaati tämän).

      Yhteistyökumppanimme PCR-testi on saatavilla tällä hetkellä pääkaupunkiseudun lisäksi Turussa, Tampereen seudulla, Seinäjoki-Vaasa alueella ja Jyväskylässä. Näytteenottopalveluita kartoitetaan lisäksi muihin kaupunkeihin lentojen lisääntyessä.

      Lue lisää tältä sivulta, matkakohteesi kohdalta, tämänhetkiset maahantulo ohjeet ja tarvitsetko PCR-testiä vai riittäkö esim. antigeeni testi. PCR-partnerimme PR2You, ei tällä hetkellä, saamiemme tietojen mukaan, tarjoa esim. antigeeni testejä. Jos tarvitset sellaisen matkallesi, muista varata aika ja taata tarvittavat todistukset ajoissa valitsemaltasi yritykseltä.

      PCR Alennuskoodin saatuasi (lähetetään n. 14-7 päivää ennen matkaa):

      - Varaa testiaika netissä (https://vello.fi/PR2; koskee vain Helsingin toimipistettä), sähköpostitse (korona@pr2y.fi) tai puhelimitse 050-4799999 (ark. klo 09-17 Hki) / 050-3725544 (ark. klo 12-18, muut), hyvissä ajoin noudattaen kohdemaasi edellyttämää aikataulua. PCR-testi on kohdemaasta riippuen yleensä otettava enintään 72 tai 48 tuntia ennen maahan saapumista (on vieraiden vastuulla tarkistaa valitsevat maahantulosäännökset ennen testin ottoa).

      Ilmoita varauksen yhteydessä nimesi samalla tavalla kuin se on kirjoitettu passissa ja matkalipussa, henkilötunnus, passin numero, yhteystiedot, saamasi alennuskoodi ja matkailuyritys, jolta matka on ostettu. Lähetä tiedot turvapostissa oheisen linkin kautta: www.turvaposti.fi/viesti/info@pr2y.fi Tiedot voi myös ilmoittaa puhelimitse 050 372 5544 (PR2You toimisto).

      • PCR-testit valmistuvat laboratoriossa yleensä 12 tunnissa, joten testinoton ja matkan alkamisen välillä on oltava vähintään 12 tuntia. Näytteenotto muualla kuin pääkaupunkiseudulla aiheuttaa noin vuorokauden viiveen testituloksen saamiseen, joten huomaa, että aikaisin maanantaiaamuna lähteville lennoille näytteenotto ei ole mahdollista pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
      • Näyte otetaan testin tilauksen yhteydessä määritellyssä paikassa tai kotikäynnillä. Näytteenottopalvelu on saatavilla tällä hetkellä pääkaupunkiseudun lisäksi Turussa, Tampereella, Seinäjoki–Vaasa-alueella Ylistarossa ja Jyväskylässä.
      • Varatun testiajan voi peruuttaa vielä sitä edeltävänä päivänä.

      - Maksat testin pääkaupunkiseudulla pankki- tai luottokortilla näytteenoton yhteydessä tai etukäteen pankkiin saamasi laskun mukaan. Maksu onnistuu kaikilla yleisimmillä maksukorteilla (Visa, Mastercard, Amex, UnionPay, Diners Club, Discover, Debit-kortit, lähimaksu). Niille asiakkaille, jotka ilmoittavat, että maksavat testin etukäteen pankin kautta, lasku toimitetaan sähköpostilla.

      Muun Suomen osalta testi maksetaan etukäteen pankkiin. Lasku toimitetaan sähköpostilla, kun varaus on tehty. Jos maksat testin etukäteen pankin kautta, ota varmuuden vuoksi näytteenottoon mukaan kuitti maksusuorituksesta (verkkopankista itse tulostettu maksukuitti käy hyvin).

      - PCR-testitodistuksen saat sähköpostiisi ns. turvapostina.

      Mahdollinen koronatesti kotiinpaluun yhteydessä

      Kaikkiin Nazarin Rhodokselle lomalennoilla toteutettaviin kesäkauden matkapaketteihin ja pelkän lomalennon sisältäviin varauksiin sisältyy asiakkaalle mahdollisuus kuluttomaan koronatestaukseen lomakohteessa ennen kotimatkaa. Saat lisätietoja tästä lomakohteessa.

      Testi varataan lomakohteessa (asiakas varaa itse) Nazarin yhteistyökumppanin sivuilta (saat linkin kohteessa). Testausta järjestetään joissain hotelleissa, tai testipaikoissa esim. Rhodoksen kaupungissa.

      Alta löydät tietoja ja suosituksia lennollesi:

      Tämänhetkisten sääntöjen mukaisesti tulee koko lennon ajan käyttää hyväksyttyjä maskeja. Tämä koskee kaikkia matkustajia, jotka ovat 6 vuotta tai vanhempia. Poikkeuksena ovat matkustajat, joilla on todistettava lääketieteellinen syy ja esittää todistus tästä.


      Pidä etäisyyttä

      Nouse koneeseen pienissä ryhmissä jonojen välttämiseksi.


      Kysymyksiä lähtöselvityksen yhteydessä

      Lähtöselvityksen yhteydessä kysytään jotain kysymyksiä terveyteesi liittyen, esimerkiksi oletko ollut äskettäin sairaana tai tunnetko itsesi sairaaksi juuri kyseisellä hetkellä.


      Kehon lämpötilan tarkastus 

      Joillakin lentokentillä tarkistetaan matkustajien kehon lämpötila.


      Lentokoneen sisäilma puhdistetaan

      Kaikilla lennoillamme on edistykselliset suodattimet (jotka vastaavat sairaalan standardeja), ja nämä suodattimet täyttävät matkustamon puhtaalla ilmalla.

       

      Pidä itsesi ajantasalla

      Eri lentoyhtiöiden säännöt eroavat toisistaan ja niitä päivitetään jatkuvasti. Siksi pyydämme lukemaan uusimmat päivitykset ja lentoyhtiön säännöt koskien matkustamista suoraan lentoyhtiön kotisivuilta. Alta löydät linkit eri lentoyhtiöiden sivuille.

      TUI Nordic

      Aegean

      Freebird Airlines

      Norwegian

      SAS

      Jet Time

      BH Airlines

      Hotellilla 

      Kaikkien hotelliemme tärkein prioriteetti on tehdä vieraidemme lomasta niin mukava ja miellyttävä kuin mahdollista.  

      Hotellit noudattavat aina paikallisten viranomaisten määräyksiä, ja ovat muun muassa lisänneet siivous- ja hygieniarutiineja. Hotellien konsepteja saatetaan joutua muuttamaan riippuen paikallisista direktiiveistä ja rajoitteista, jotka kyseisellä hetkellä ovat voimassa. Näiden johdosta voi hotellilla olla esimerkiksi vähemmän aktiviteetteja, suljettuja tiloja sekä puitteita ja muutoksia koskien ruoan ja juoman tarjoilua.

      Mikäli hotellin tarjonnassa tapahtuu suurempia muutoksia, tullaan vieraisiin, joita muutokset koskevat, ottamaan yhteyttä mahdollisimman pian, kun me Nazarilla olemme vastaanottaneet tiedon tästä hotellilta. Huomioithan, että muutoksia saatetaan tehdä ilman Nazarin tietoisuutta, ja tieto muutoksista saatetaan saada hyvinkin myöhään. 

      Lentokenttäkuljetus

      Otamme vieraamme vastaan tavalliseen tapaan lentokentällä ja katsomme, että kaikki pääsevät heidän varaamiin lentokenttäkuljetuksiin. Myös täällä noudatamme paikallisten viranomaisten säännöksiä, jotka voivat vaihdella kohteesta ja maasta riippuen. Mikäli olet varannut pakettimatkan reittilennoilla, et tapaa Nazarin henkilökuntaa lentokentällä, vaan englanninkielisiä oppaita paikalliselta yhteistyökumppaniltamme MTS:ltä.

      Tiesitkö, että voit varata yksityiskuljetuksen vain sinulle ja matkaseurueellesi meiltä Nazarilla? Etkö vielä ole varannut lentokenttäkuljetusta? Kirjaudu sisään Minun lomani -osioon ja tutustu vaihtoehtoihimme.

      Matkakohteen aktiviteetit ja retket

      Matkakohteeseen tutustuminen on monille itsestäänselvyys ja loman kohokohta. Tämä on yhä mahdollista, mutta erilaisilla rajoituksilla paikasta ja nähtävyydestä riippuen. Esimerkiksi veneretkillä voi olla rajoituksia matkustajamäärien suhteen tai pääsyä tiettyihin paikkoihin voi olla rajoitettu. Sosiaalista etäisyyttä tulee noudattaa joka paikassa.

      Ota yhteyttä Holiday Centeriimme saadaksesi lisätietoa matkakohteestasi, mitkä retket ovat mahdollisia ja miten näiden varaaminen toimii kohteessa.

      Bulgaria

      Olemme peruneet kesäkauden matkamme Bulgariaan ja emme tästä syystä päivitä tämänhetkisiä maan matkustustietoja tälle sivulle. Mikäli haluat lukea Bulgarian tämänhetkisistä rajoituksista koskien covid-19:sta, löydät lisätietoa suurlähetystöstä täältä.

      Kreikka (Rodos)

      Tämänhetkiset tärkeimmät tiedot ja säädökset koskien Covid-19:sta ja maahantuloa Kreikkaan. Matkustajan velvollisuus on aina tarkistaa ajantasalla olevat tiedot alla mainituilta sivustoilta sekä kyseessä olevan maan edustustosta.

      Maahantulosäädökset koskien Rodosta

      (Huomioithan, että säädökset voivat muuttua Kreikan viranomaisten toimesta ilman, että Nazar saa tästä tietoa. Päivitämme sivuamme heti kun saamme viralliset tiedot ja tästä syystä on tärkeää, että vieraamme tarkistavat aina voimassaolevat säädökset myös ylläolevilta sivustoilta).

      Kaikkien yli 12-vuotiaiden maahan saapuvien matkustajien on esitettävä todistus negatiivisesta PCR- tai antigeenitestistä. PCR-testi on oltava otettu aikaisintaan 72 tuntia ja antigeenitesti aikaisintaan 48 tuntia ennen maahan saapumista. Testitodistuksen on oltava englanninkielinen, ja siinä on oltava matkustajan nimi (sama nimi kuin matkalipussa ja passissa) ja passin numero.

      Matkustajalta ei vaadita todistusta negatiivisesta PCR- tai antigeenitestistä;

      Jos matkustaja on saanut koronarokotteen (molemmat annokset, jos rokote edellyttää kahta annosta) ja vähintään 14 vuorokautta on lähtöön mennessä kulunut viimeisestä rokoteannoksesta ja hänellä on esittää siitä virallinen englanninkielinen todistus.

      Kreikan viranomaisten hyväksymät koronarokotteet ovat Pfizer BioNtech, Moderna, Astra Zeneca/Oxford, Novavax, Johnson + Johnson/Janssen, Sinovac Biotech, Gamaleya (Sputnik), Cansino Biologics ja Sinopharm. Kreikan viranomaiset hyväksyvät kansalliset, englanninkieliset rokotustodistukset, joten myös Suomen omakanta.fi-palvelusta tulostettu rokotustodistus kelpaa maahan pääsyyn siihen asti, kun EU:n yhteinen rokotustodistus tulee käyttöön. Nimen todistuksessa on vastattava passissa olevaa nimeä.

      Tai

      Jos matkustaja on sairastanut covid-19-taudin ja hänellä on virallinen, laboratorion antama todistus positiivisesta PCR-tai antigeenitestituloksesta tai lääkärin kirjoittama todistus positiivisesta covid-19-testituloksesta. Positiivisesta tuloksesta tulee olla kulunut 2-9 kuukautta. Todistuksen tulee olla englanninkielinen ja nimen todistuksessa on vastattava passin tietoja.

      Maahan saavuttaessa saatetaan matkustajille lisäksi tehdä satunnaisia pikatestejä. Kieltäytyminen testistä johtaa maahanpääsyn eväämiseen. Positiivinen testitulos johtaa matkustajan ja tämän matkaseurueen pakolliseen, vähintään 10 päivän karanteeniin karanteenihotellissa. Karanteenihotellimajoituksen maksaa Kreikan valtio.

      Pakollinen matkustajalomake (PLF)

      Kaikkien maahan saapuvien pitää täyttää ennakolta matkustajalomake (Passenger Locator Form, PLF) verkkosivulla travel.gov.gr tai Visit Greece -sovelluksessa. Matkustajalomake on täytettävä viimeistään 24 tuntia ennen Kreikkaan saapumista (kaavakkeen lähetys on ehdottomasti kuitenkin tehtävä viimeistään klo 23.59 maahan saapumista edeltävänä päivänä). Lomake tulee täyttää englanniksi. Rekisteröitymisen jälkeen jokaisesta aikuisesta täytetään oma lomake. Alle 18-vuotiaat lapset voi lisätä vanhempien lomakkeelle tai heistä voi täyttää oman lomakkeen. Lomake on mahdollista täyttää useamman kerran, mikäli olet tehnyt virheen sitä täyttäessä. Klikkaa tästä lomakkeen täyttöohjeet suomeksi.

      Kun olet täyttänyt lomakkeen, saat vahvistuksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. On tärkeää, että käyt huolella läpi sähköpostivahvistuksen ja tarkistat, että kaikki tiedot ovat oikein ja kaikki rekisteröimäsi henkilöt ovat mukana.

      Varhain lähtöpäivän aamuna saat sähköpostiin QR-koodin, joka pitää näyttää lähtöselvityksessä ja maahan saavuttaessa joko matkapuhelimesta tai paperiversiona. Lentoyhtiöllä on velvollisuus tarkistaa QR-koodi ennen koneeseen nousua ja mikäli matkustaja ei pysty esittämään QR-koodia, kieltää lentoyhtiö koneeseen nousun (Nazar ei pysty auttamaan tai vaikuttamaan tähän).

      Kreikan viranomaisten palvelunumerosta +30 215 560 5151 saat apua PLF-lomaketta ja Kreikkaan saapumista koskevissa kysymyksissä.

       

      Yleiset turvallisuustoimenpiteet Kreikassa

      Täältä löydät tärkeimmät tiedot tämän hetken tilanteesta koskien covid-19-säädöksiä Kreikassa.

      Sosiaalinen turvaväli:

      1.5 metriä.

      Suojamaskien käyttö aikuisilla:

      Viimeisimmän tiedon mukaan on maskin käyttö pakollinen julkisilla paikoilla ja niin sisätiloissa koskien myös julkista liikennettä sekä kuljetuksia, joissa on muita matkustajia oman talouden ulkopuolelta. Kasvomaskin käyttämättä jättäminen voi näissä tilanteissa johtaa 300 euron sakkomaksuun. Huomioithan, että viranomaisten ohjeistuksissa voi tapahtua muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla.

      Suojamaskien käyttö lapsilla:

      Alle 5-vuotiaiden lasten ei tarvitse käyttää suojamaskia viimeisimmän tiedon mukaan. Muille lapsille koskee samat säädökset kuin aikuisille.

      Ulkonaliikkumiskielto:

      Ulkonaliikkumiskielto on peruutettu 28.6.2021 eteenpäin.

      Mahdolliset karanteenisäännökset:

      Tämänhetkisten tietojen mukaan Suomesta saapuvilta ei vaadita karanteenia. Mikäli matkustaja sairastuisi matkalla tai antaa positiivisen näytteen viranomaisten mahdollisessa testissä maahan saapuessa, seuraa tästä viranomaisten määräämä karanteeni.

      Nazar ei voi ottaa vastuuta, jos viranomaiset muuttavat sääntöjä ilmoittamatta siitä meille. Päivitämme verkkosivustoamme säännöllisesti, kun olemme saaneet vahvistettuja päätöksiä.

      Pysy ajan tasalla:

      Matkustajan velvollisuus on tarkistaa ajan tasalla olevat tiedot alla mainituilta sivustoilta sekä ko. maan edustustosta.

       

      Mahdollinen koronatesti lomakohteessa, ennen kotiinpaluuta Suomeen.

      Kaikkiin Nazarin Rhodokselle lomalennoilla toteutettaviin kesäkauden matkapaketteihin ja pelkän lomalennon sisältäviin varauksiin sisältyy asiakkaalle mahdollisuus kuluttomaan koronatestaukseen lomakohteessa ennen kotimatkaa. Saat lisätietoja tästä lomakohteessa.

      Testi varataan lomakohteessa (asiakas varaa itse) Nazarin yhteistyökumppanin sivuilta (saat linkin kohteessa). Testausta järjestetään joissain hotelleissa, tai testipaikoissa esim. Rhodoksen kaupungissa.

      Maahantuloon liittyvät viimeisimmät päivitetyt ohjeet ja rajoitukset löydät Rajavartiolaitoksen sivuilta täältä. FINENTRY on digitaalinen palvelu, joka sujuvoittaa matkustamista Suomeen sekä maahantuloon liittyvää koronavirustestausta, klikkaa itsesi palveluun täältä.

      Mallorca (Espanja)

      Espanjan viranomaiset määrittelevät riskimaat ja -alueet aina viikoksi kerrallaan. Ajantasalla oleva riskimaiksi katsottujen maiden ja alueiden lista löytyy osoitteesta:

      https://www.mscbs.gob.es/en/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/spth.htm

      Suomesta saapuva matkustaja saa täytettyään pakollisen matkustajalomakkeen ”Fast Control QR-koodin”, joka helpottaa rajamuodollisuuksia maahan saavuttaessa.

      Matkustajan velvollisuus on tarkistaa ajan tasalla olevat tiedot yllä/alla mainituilta sivustoilta sekä ko. maan edustustosta.

      Tärkeää tietoa koskien pakollista FCS-kaavaketta:

      Matkustaessasi Espanjaan tulee sinun täyttää pakollinen FCS-kaavake ennen matkaasi, jonka jälkeen saat QR-koodin, joka tulee näyttää maahan saapuessasi. Tämä koskee kaikkia kansallisuuksia ja ikäryhmiä. Kaavakkeen löydät täältä >> tai ilmaiseksi ladattavassa SPAIN TRAVEL HEALTH-SpTH -sovelluksessa. Lomakkeen täytettyään matkustaja saa QR-koodin, joka on esitettävä matkapuhelimesta tai paperiversiona maahantulon yhteydessä. QR-koodin saamiseksi käytetyn henkilökohtaisen tunnistenumeron (passi/ID-numero) on oltava sama kuin negatiivisessa koronatestitodistuksessa oleva tunnistenumero.

      Matkustajat, jotka täyttävät kaavakkeen ovat vastuussa itse, että heidän antamansa tiedot pitävät paikkaansa ja noudattavat viranomaisten ohjeita kaavakkeen täytöstä. Mikäli matkustaja on alaikäinen tai liikuntarajoitteinen, voi kaavakkeen täyttää huoltaja tai holhooja, joka puolestaan vastaa, että annettu tieto pitää paikkaansa. Jokaisen matkustajan tulee täyttää kaavake. Nazaria ei voida pitää vastuullisena mahdollisista virheistä tämän kaavakkeen täyttämisessä.

      Maahantulo vaatimukset Espanja (Mallorca)

      On aina vieraan omalla vastuulla tarkistaa päivittäinen tilanne ylläolevasta riskimaiden listasta ennen matkan alkua ja huolehtia mahdollisista vaadittavista covid-todistuksista, jos sellaista vaaditaan.

      On tärkeää huomioida, että ns. riskimaista Espanjaan saapuvien 12 vuotta täyttäneiden matkustajien on esitettävä englannin- tai espanjankielinen todistus:

      - aikaisintaan 48 tuntia ennen maahan saapumista otetusta virallisesta negatiivisesta PCR- tai antigeenitestistä,

      - virallinen rokotustodistus edellyttäen, että viimeisestä rokoteannoksesta, on kulunut vähintään 14 päivää (omakanta.fi-palvelun todistus kelpaa), tai

      - virallinen todistus covid-19-taudista toipumisesta esittämällä positiivinen tulos PCR-testistä, joka on otettu 11-180 päivää ennen maahan saapumista.

      Kaikkien Espanjaan lentoteitse tulevien matkustajien täytyy suostua tarkastukseen maahan tullessaan. Kaikilta mitataan kuume, joko kosketuksettomalla kuumemittarilla tai lämpökameralla.

       

      Yleiset turvallisuustoimenpiteet Espanjassa

      Täältä löydät tärkeimmät tiedot tämän hetken tilanteesta koskien covid-19-säädöksiä Espanjassa.

      - Sosiaalinen turvaväli:

      1.5 metriä.

      - Suojamaskien käyttö aikuisilla:

      - Viimeisimmän tiedon mukaan on maskin käyttö pakollinen julkisilla paikoilla niin sisä- kuin ulkotiloissa koskien myös rantoja, uima-allasalueita, julkista liikennettä sekä kuljetuksia, joissa on muita matkustajia oman talouden ulkopuolelta.

      - Suojamaskien käyttö lapsilla:

      Alle 6-vuotiaiden lasten ei tarvitse käyttää suojamaskia viimeisimmän tiedon mukaan.

      - Ulkonaliikkumiskielto:

      Ulkonaliikkumiskielto on voimassa kello 00.00-06.00.

      - FCS-kaavake ennen matkalle lähtöä (pakollinen):

      Jokaisen matkustajan, joka matkustaa Espanjaan, tulee täyttää FCS-kaavake ennen matkalle lähtöä. Tämä koskee kaikkia kansallisuuksia ja ikäryhmiä.

      Löydät kaavakkeen täältä >>

      - Karanteenisäännöt:

      Tällä hetkellä ei ole mitään pakollisia karanteenisäännöksiä tulon yhteydessä viimeisimmän saamamme tiedon mukaan.

      - Turismirajoitteet Espanjassa

      Paikalliset määräykset säännöstelevät rajoituksia ja käytäntöjä hotelleissa, ravintoloissa, busseissa, rannoilla ja aktiviteeteissa, jotta turismi toimisi mahdollisimman turvalliseen tapaan. Hotelleilla on muun muassa tiukat määräykset miten ruokaa tarjoillaan, koskien huoneiden ja yleisien tilojen siivousta ja miten kaukana eri seurueiden tulee olla hotellialueella ja sisäänkirjautumisessa toisistaan.

      Hyvä tietää:

      • Yli kymmenen hengen kokoontumiset eivät ole sallituja. Ravintolat, baarit ja vastaavat ovat auki, mutta sulkemisaikaa, kapasiteettia ja turvälejä koskien on rajoituksia. 
      • Alkoholin tarjoaminen veneretkillä ei ole sallittua, ja sama pätee myös muihin ns. bileveneisiin ja tilaisuuksiin, joissa on uima-altaita tai juhlia päiväaikaan.
      • Tupakointi ei ole sallittua kaduilla ja ulkoalueilla, joissa vähintään 2 metrin sosiaalista etäisyyttä ei voida pitää. Sama pätee myös vesipiippuihin ja muihin vastaaviin tuotteisiin.

      Nazar ei voi ottaa vastuuta, jos viranomaiset muuttavat sääntöjä ilmoittamatta siitä meille. Päivitämme verkkosivustoamme säännöllisesti, kun olemme saaneet vahvistettuja päätöksiä.

      Pidä itsesi ajantasalla:

      Mikäli haluat lukea Espanjan tämänhetkisistä rajoituksista koskien covid-19:sta, löydät lisätietoa suurlähetystöstä.täältä.

      Turkki

      Kun ensimmäinen lentomme Turkkiin lennetään, tullaan tätä sivua päivittämään kyseisen ajankohdan lähestyttäessä. Tämän jälkeen sivua päivitetään jatkuvasti. Päivitys tehdään vasta tässä vaiheessa, koska rajoitukset eivätkä suositukset tule todennäköisimmin näyttämään samoilta nyt kuin matkustamisen ollessa ajankohtaista. Mikäli haluat lukea Turkin tämänhetkisistä rajoituksista koskien covid-19:sta, löydät lisätietoa suurlähetystöstä täältä.

      Onko matkustaminen turvallista?

      Me Nazarilla emme tee tätä arviota, vaan jätämme sen viranomaisten tehtäväksi. Kehotammekin asiakkaitamme tutustumaan lomakohteen voimassaoleviin suosituksiin, jotta saat tietää mitä sairauksia siellä on ja miten voit vähentää tartuntariskiä. Linkit löydät alta. Lisätietoa saat kaikista Pohjoismaiden Ulkoministeriöistä ja Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksilta.

      Mitä tapahtuu matkarahojen palautuksien kanssa koskien peruutettuja matkoja?

      Haluamme vahvistaa, että olemme palauttaneet maksut kaikille vieraillemme, joiden matka on peruttu kaudella 2020. Olemme myös lähettäneet lahjakortit vieraillemme, jotka päättivät itse perua matkansa ennen, ulkoministeriön suositusten voimaantuloa. Meille on todella tärkeää, että vieraamme voivat luottavin mielin varata matkan meiltä Nazarilla, ja emme siis halunneet vieraidemme kärsivän peruutusmaksuista tänä vaikeana aikana. Suuret kiitokset vieraillemme mahtavista positiivisista palautteista, joita olemme vastaanottaneet!

      Voinko varata matkan luottavaisin mielin?

      Kyllä voit. Jos viranomaiset eivät suosittele matkustamista tiettyyn kohteeseen, emme tietenkään matkusta. Tällaisessa tapauksessa voit muuttaa varaustasi tai peruuttaa matkasi. 

      Mitä minun tulee ottaa huomioon ennen matkustamista?

      Seuraavia asioita on hyvä ajatella ennen kuin lähdet matkalle: ole lentokentällä hyvissä ajoin ja käytä kentällä maskia (suosittelemme maskia, joka on hyväksytty lentomatkoille). Tilaa ruoka lennollesi ennen matkaa, koska lennolla ei voi enää tehdä ruokatilausta. Sama koskee taxfree-tuotteita. Tarkistathan myös vakuutuksesi ennen matkaasi – lue lisää vakuutuksistamme Allianzin kanssa täältä. Muista myös lukea maakohtaiset tiedot tältä sivulta koskien matkakohdettasi ja pitää itsesi päivitettynä viranomaisten sivustoilta.

      Mitä jos sairastun matkan aikana?  

      Ota ensisijaisesti yhteyttä hotellin henkilökuntaan, joka puolestaan on vastuussa yhteydenpidosta virastoihin, jotta lääkäri voi ottaa koronatestin. Paikalliset määräykset kohteessa koskevat sinua ja matkaseuruettasi. Ota tämän jälkeen yhteyttä Nazariin kohteessa, jotta voimme auttaa asian kanssa. Ota myös yhteyttä vakuutusyhtiöösi, eli tarkistathan, että sinulla on kattava vakuutus ennen matkalle lähtöä. Nazar ei kata sairaalamaksuja tai lisälentoja taikka hotelliyöpymisiä.

      Mitä tapahtuu, jos maa tai hotelli, jossa olen, sulkeutuu lomani aikana?

      Sinä matkustajana olet meille Nazarilla tärkeä aivan kuten turvallisuutesikin. Mikäli jotain sattuisi lomallasi, tulemme aina niin kuin muulloinkin, pitämään sinusta huolta järjestämällä esimerkiksi hotellinvaihdon. Mikäli tilanne vaatii aikaisempaa kotiinpaluuta viranomaisten päätöksen johdosta, tulemme myös tällöin auttamaan tilanteen kanssa.


      Onko Nazarin hotelleissa uusia rutiineja ja linjauksia?

      Kaikki hotellimme noudattavat paikallisten viranomaisten sääntöjä ja kehoituksia. Nämä voivat vaihdella kohteen ja maan mukaisesti. Hotellien tärkeimpänä asiana on pitää huolta, että vieraillamme on mukava ja turvallinen loma.

      Vaikuttaako covid-19 All Inclusive -tarjontaan?

      Tarjoilu hotelleilla saattaa vaihdella riippuen paikallisista rajoituksista. Tällä hetkellä näemme, että tarjoilu toteutetaan yhä buffettien muodossa, mutta paikalliset rajoitukset saattavat vaikuttaa asiaan niin, että esimerkiksi henkilökunnan tulee auttaa ruoan tarjoamisessa tai vieraille annetaan esimerkiksi muovihansikkaat ruoan turvallista ottoa varten.


      Miltä rutiinit näyttävät koskien Captain Nemon lastenkerhoa? 

      Nazarin lastenkerhon toiminta on rajoitettua kaudella 2021. Kohteet missä lastenkerhot toteutetaan, tulevat aktiviteetit ja lastenkerhokonseptimme toimimaan paikalliset rajoitteet huomioon ottaen. Tämä voi esimerkiksi tarkoittaa, että aktiviteetit, joita normaalisti pidetään sisätiloissa, muutetaan tai perutaan. Mikäli suurempia muutoksia tapahtuu, tulemme päivittämään nämä kotisivuillemme ja olemaan yhteydessä vieraisiimme, joita muutokset koskettavat..


      Tuleeko hotellien puitteisiin muutoksia? 

      Tämä saattaa vaihdella riippuen maasta ja kohteesta, ja näiden paikallisista linjauksista. Koska sosiaalinen turvaväli on kaikkialla voimassa, tulee tämä luonnollisesti vaikuttamaan osittain myös hotellien puitteisiin.   


      Vaatiiko valitsemani kohde negatiivista covid-testiä?  

      Lue lisää tältä sivulta matkakohteesi alta sekä viranomaisten sivustoilta (olemme lisänneet linkkejä jokaisen kohteen alle).


      Minkä takia kotisivuillanne ei ole enemmän tietoa Turkin rajoituksista juuri nyt?

      Koska matkamme Turkkiin alkavat vasta myöhemmin 2021, päivitetään tarkempaa tietoa sivuillemme, kun tämä ajankohta lähestyy. Tämä ihan siitä syystä, että rajoitukset ja säännökset tulevat mitä todennäköisemmin näyttämään erilaisilta tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna

      Mikäli matkakohteeseeni tulee suurempia muutoksia koskien rajoituksia, onko minulla oikeus perua matkani ja saada rahat takaisin?

      Mikäli viranomaiset kehoittaisivat olla toteuttamatta tämän tyyppistä matkaa kohteeseen juuri tällä ajanjaksolla, jolloin matkasi on, on vastaus kyllä. Muussa tapauksessa on voimassa tavalliset peruutussäännöt. Huomioithan, että mikäli matkaasi sisältyy Turva PLUS, on sinulla hyvät mahdollisuudet maksuttomiin muutoksiin ja peruutuksiin. Lue lisää täältä. 


      Mitä minulta vaaditaan matkustajana, kun lähden kotimatkalle?  

      Matkustajana olet itse vastuussa mahdollisten maahan paluu säännösten tarkistamisesta ja niiden seuraamisesta. Nazarin antamat tiedot kotisivuillamme koskien matkustamista Suomesta ja Suomeen palaamista ovat yleisesti aina Suomen kansalaisille sekä Suomessa pysyvän oleskeluluvan omaaville matkustajille. Ulkomaan kansalaisen/henkilön jolla ei ole pysyvää oleskelulupaa Suomessa ja joka matkustaa Suomesta kohteeseen, tulee itse selvittää mahdolliset erityisehdot niin Suomesta matkustamiseen kuin Suomeen palaamisen kohdalla.

      Voiko Nazar selvitä ilman normaalia toimintaa?

      Lyhyt vastaus on kyllä. Me kuulumme maailman suurimpaan matkakonserniin TUI:hin, ja 2004 jälkeen, jolloin aloitimme toimintamme, on meillä ollut vakaa talous ja olemme selvinneet monista kriiseistä, jotka ovat vaikuttaneet matkailualaan. Tämän kriisin aikana meillä ei esimerkiksi ole ollut ongelmia maksaa peruutettuja matkoja vieraillemme, ja luulemmekin, että olemme tehneet tämän nopeiten verraten kilpailijoihimme juuri vakaan talouden vuoksi.

      Lue lisää: UlkoministeriöTHL Peruutus- ja muutosehdot


      Soita meille
      Puhelinpalvelu
      0306-227575 Aukioloajat

      Ma - pe:
      10:00 – 19:00

      La - su:
      Suljettu


      Chatti
      Lyhyisiin kysymyksiin saat nopean vastauksen chatin välityksellä.

      Sähköposti
      Voit myös ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse.

      info@nazar.fi


      Soittaminen on maksullista.

      Soitettaessa kiinteän puhelinverkon liittymästä: 8,35 snt/puhelu + 3,2 snt/min (22% alv.sis.) Soitettaessa matkaviestinverkon liittymästä: 8.35 snt/puhelu+19.4 snt/min (22% alv.sis.) Puhelut ulkomailta: Ulkomaan operaattori määrää puhelukulut.