Kreikka (Rodos)

Kreikka (Rodos)

Tämänhetkiset tärkeimmät tiedot ja säädökset koskien Covid-19:sta ja maahantuloa Kreikkaan. Matkustajan velvollisuus on aina tarkistaa ajantasalla olevat tiedot alla mainituilta sivustoilta sekä kyseessä olevan maan edustustosta.

Suomen suurlähetystö, Ateena Kreikka

Re-open EU

Maahantulosäädökset koskien Rodosta

1. toukokuuta lähtien ei Kreikalla enää ole maahantulovaatimuksia. Sinun ei siis tarvitse täyttää maahantulokaavaketta tai esittää koronapassia. Tämä koskee siis kaikkia matkustajia riippumatta siitä oletko saanut rokotuksen vai et.

Maahan saavuttaessa saatetaan matkustajille yhä satunnaisesti tehdä PCR- tai antigentestejä.  Positiivinen testitulos johtaa karanteeniin antamassasi osoitteessa vähintään viideksi päiväksi tai viranomaisten osoittamaan karanteenimajoitukseen.

 

Yleiset turvallisuustoimenpiteet Kreikassa

Täältä löydät tärkeimmät tiedot tämän hetken tilanteesta koskien covid-19-säädöksiä Kreikassa.

Sosiaalinen turvaväli:

1.5 metriä.

Suojamaskien käyttö aikuisilla:

Maskin käyttö on pakollinen sisätiloissa sekä julkisessa liikenteessä. Tämä koskee kaikkia yli 4-vuotiaita.

Kreikan turistiministeri on antanut tiedotteen, että Kreikka tulee poistamaan maskipakon 1. kesäkuuta alkaen. Mikäli tämä toteutetaan, tulemme päivittämään tietoa tälle sivulle, kun nämä ovat vahvistettu.

 

Paluu Suomeen Rodokselta:

Voit saapua Suomeen ilman karanteenia tai testausta, kun jokin seuraavista vaihtoehdoista toteutuu:

 

Olet täysin rokotettu vähintään 7 vrk ennen paluumatkaasi Suomeen.

Olet syntynyt vuonna 2007 tai sen jälkeen.

Sinulla on todistus 6 kk sisällä sairastetusta, mutta jo parantuneesta koronavirusinfektiosta.

Mikäli olet saanut yhden rokoteannoksen, voit saapua Suomeen ilman ennakkotestiä, mutta sinun tulee käydä koronavirustestissä 72–120 t kuluttua maahan saapumisesta. Rokote tulee olla otettuna vähintään 14 vrk ennen paluumatkaa Suomeen.

Sinulla on todistus negatiivisesta koronavirustestin tuloksesta, minkä lisäksi sinun tulee käydä uudestaan koronavirustestissä 72–120 t kuluttua maahan saapumisesta.

Mikäli yksikään mainituista vaihtoehdoista ei kohdallasi toteudu, ohjataan sinut koronavirustestiin maahan saavuttuasi tai viimeistään 24 t kuluttua saapumisesta.

 

Digitaalisen FINENTRY-palvelun avulla sujuvoitat Suomeen saapumista koronapandemian aikana. Kirjaudu palveluun ja saat henkilökohtaiset ohjeet maahan saapumiseen.

Mikäli haluat lukea lisää Kreikan ajankohtaisista matkustussäännöistä, löydät näistä lisätietoa Suomen suurlähetystöstä täältä.

Matkakohteessa – kuljetus, hotelli, aktiviteetit ja retket

Hotellilla 

Kaikkien hotelliemme tärkein prioriteetti on tehdä vieraidemme lomasta niin mukava ja miellyttävä kuin mahdollista.  

Hotellit noudattavat aina paikallisten viranomaisten määräyksiä, ja ovat muun muassa lisänneet siivous- ja hygieniarutiineja. Hotellien konsepteja saatetaan joutua muuttamaan riippuen paikallisista direktiiveistä ja rajoitteista, jotka kyseisellä hetkellä ovat voimassa. Näiden johdosta voi hotellilla olla esimerkiksi vähemmän aktiviteetteja, suljettuja tiloja sekä puitteita ja muutoksia koskien ruoan ja juoman tarjoilua.

Mikäli hotellin tarjonnassa tapahtuu suurempia muutoksia, tullaan vieraisiin, joita muutokset koskevat, ottamaan yhteyttä mahdollisimman pian, kun me Nazarilla olemme vastaanottaneet tiedon tästä hotellilta. Huomioithan, että muutoksia saatetaan tehdä ilman Nazarin tietoisuutta, ja tieto muutoksista saatetaan saada hyvinkin myöhään. 

Lentokenttäkuljetus

Otamme vieraamme vastaan tavalliseen tapaan lentokentällä ja katsomme, että kaikki pääsevät heidän varaamiin lentokenttäkuljetuksiin. Myös täällä noudatamme paikallisten viranomaisten säännöksiä, jotka voivat vaihdella kohteesta ja maasta riippuen. Mikäli olet varannut pakettimatkan reittilennoilla, et tapaa Nazarin henkilökuntaa lentokentällä, vaan englanninkielisiä oppaita paikalliselta yhteistyökumppaniltamme MTS:ltä.

Tiesitkö, että voit varata yksityiskuljetuksen vain sinulle ja matkaseurueellesi meiltä Nazarilla? Etkö vielä ole varannut lentokenttäkuljetusta? Kirjaudu sisään Minun lomani -osioon ja tutustu vaihtoehtoihimme.

Matkakohteen aktiviteetit ja retket

Matkakohteeseen tutustuminen on monille itsestäänselvyys ja loman kohokohta. Tämä on yhä mahdollista, mutta erilaisilla rajoituksilla paikasta ja nähtävyydestä riippuen. Esimerkiksi veneretkillä voi olla rajoituksia matkustajamäärien suhteen tai pääsyä tiettyihin paikkoihin voi olla rajoitettu. Sosiaalista etäisyyttä tulee noudattaa joka paikassa.

Ota yhteyttä Holiday Centeriimme saadaksesi lisätietoa matkakohteestasi, mitkä retket ovat mahdollisia ja miten näiden varaaminen toimii kohteessa.

Usein kysytyt kysymykset

Voinko turvallisesti varata matkan?
Kyllä. Mikäli viralliset tahot (Ulkoministeriö) kehottaisi olematta matkustamaan tiettyyn kohteeseen juuri matkasi ajankohtana, emme tule järjestämään matkoja kohteeseen. Tässä tapauksessa sinulla on mahdollisuus joko siirtää matkaasi tai perua se. 


Mitkä maahantulovaatimukset koskevat matkakohdettani? 
Täysrokotettuna on helppo matkustaa ja olla matkakohteessa. Kaikki tieto löytyy kerättynä matkakohteesi kohdalta ylempänä tällä sivulla.


Tuleeko minun olla rokotettu voidakseni matkustaa?
Täysrokotettuna on helppo matkustaa ja olla matkakohteessa. Kohteisiimme tällä hetkellä pääsee kuitenkin myös näyttämällä negatiivista antigeenitestiä tai PCR-testiä. Lue tästä lisää matkakohteen kohdalta, ja mitä vaatimuksia juuri kyseiseen kohteeseen on.  


Tuleeko lapsilla olla koronatodistus matkustaessaan?
Riippuen kohteesta, vaihtelevat säännöt riippuen lapsen iästä. Kaikki tieto löytyy kerättynä matkakohteesi kohdalta ylempänä tällä sivulla.


Mitä teen, jos saan koronan ennen matkaani?
Mikäli sairastut, tulee sinun ottaa yhteyttä Holiday Centeriimme, jotta voit perua matkasi. Tavalliset peruutussäännöt ovat voimassa. Matkan peruttuasi voit ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöösi saadaksesi tietää oletko oikeutettu peruutuskorvauksiin. Mikäli vakuutuksesi on otettu kauttamme, autamme sinua eteenpäin.  


Voinko muuttaa tai perua matkani maksutta? 
Tavalliset peruutus- ja muutoskuluehdot ovat voimassa. Tämän takia suosittelemme, ett ätarkastat vakuutuksesi tiedot tarkkaan varatessasi matkaa ja kun aiot matkustaa. Lue lisää vakuutuksistamme ja ehdoista täältä


Mitä minun tulee ottaa huomioon ennen matkalle lähtöä?
On hyvä tutustua vakuutukseesi ja mitä se kattaa. Täältä voit lukea lisää Allianzin vakuutuksistamme. Lentokentällä kannattaa olla hyvissä ajoin ja lentokentällä sekä lennolla tulee käyttää maskia. Tilaa ruoka lennolle etukäteen, koska tarjonta koneessa saattaa olla rajoitettu, joka myös koskee taxfree-tarjontaa. 


Mitä tapahtuu, jos sairastun matkan aikana? 
Ota ensisijaisesti yhteyttä hotellin henkilökuntaan, jotka tuntevat paikalliset linjaukset, jotta voit perheesi kanssa noudattaa näitä. Ota tämän jälkeen yhteyttä Nazariin kohteessa, jotta voimme auttaa asian kanssa. Ota myös yhteyttä vakuutusyhtiöösi, eli tarkistathan, että sinulla on kattava vakuutus ennen matkalle lähtöä. Nazar ei kata sairaalamaksuja tai lisälentoja taikka hotelliyöpymisiä.


Onko Nazarin hotelleissa uusia rutiineja ja linjauksia?
Kaikki hotellimme noudattavat paikallisten viranomaisten sääntöjä ja kehoituksia. Nämä voivat vaihdella kohteen ja maan mukaisesti. Hotellien tärkeimpänä asiana on pitää huolta, että vieraillamme on mukava ja turvallinen loma.


Vaikuttaako covid-19 All Inclusive -tarjontaan?

Tarjoilu hotelleilla saattaa vaihdella riippuen paikallisista rajoituksista. Tällä hetkellä näemme, että tarjoilu toteutetaan yhä buffettien muodossa, mutta paikalliset rajoitukset saattavat vaikuttaa asiaan niin, että esimerkiksi henkilökunnan tulee auttaa ruoan tarjoamisessa tai vieraille annetaan esimerkiksi muovihansikkaat ruoan turvallista ottoa varten.


Miltä rutiinit Captain Nemon lastenkerhoissa näyttävät? 
Aktiviteetit ja konsepti lastenkerhoissamme tulee noudattamaan paikallisia määräyksiä. Mikäli suurempia muutoksia tapahtuu, tulemme päivittämään kotisivujamme ja ottamaan yhteyttä näitä koskeviin vieraisiin.


Tuleeko hotellin puitteisiin muutoksia? 
Tämä voi vaihdella riippuen maasta, kohteesta ja paikallisista linjauksista. Yleisesti on voimassa sosiaalinen etäisyys, jota noudatetaan myös hotelleissa.  


Mitä minulta vaaditaan matkustajana, kun lähden kotimatkalle?  
Matkustajana olet itse vastuussa mahdollisten maahanpaluusäännösten tarkistamisesta ja niiden seuraamisesta. Nazarin antamat tiedot kotisivuillamme koskien matkustamista Suomesta ja Suomeen palaamista ovat yleisesti aina Suomen kansalaisille sekä Suomessa pysyvän oleskeluluvan omaaville matkustajille. Ulkomaan kansalaisen/henkilön jolla ei ole pysyvää oleskelulupaa Suomessa ja joka matkustaa Suomesta kohteeseen, tulee itse selvittää mahdolliset erityisehdot niin Suomesta matkustamiseen kuin Suomeen palaamisen kohdalla.