Turkki

Lähempänä kevään 2022 lähtöjä tulemme päivittämään tätä sivua, ja tämän jälkeen teemme päivityksiä ajoittain koskien ajankohtaisia tietoja matkustamisesta Turkkiin. Mikäli haluat lukea lisää Turkin ajankohtaisista matkustussäännöistä, löydät näistä lisätietoa Suomen suurlähetystöstä täältä.

Usein kysytyt kysymykset

Onko matkustaminen turvallista?

Me Nazarilla emme tee tätä arviota, vaan jätämme sen viranomaisten tehtäväksi. Kehotammekin asiakkaitamme tutustumaan lomakohteen voimassaoleviin suosituksiin, jotta saat tietää mitä sairauksia siellä on ja miten voit vähentää tartuntariskiä. Linkit löydät alta. Lisätietoa saat kaikista Pohjoismaiden Ulkoministeriöistä ja Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksilta.

Voinko varata matkan luottavaisin mielin?

Kyllä voit. Jos viranomaiset eivät suosittele matkustamista tiettyyn kohteeseen, emme tietenkään matkusta. Tällaisessa tapauksessa voit muuttaa varaustasi tai peruuttaa matkasi. 

Mitä minun tulee ottaa huomioon ennen matkustamista?

Seuraavia asioita on hyvä ajatella ennen kuin lähdet matkalle: ole lentokentällä hyvissä ajoin ja käytä kentällä maskia (suosittelemme maskia, joka on hyväksytty lentomatkoille). Tilaa ruoka lennollesi ennen matkaa, koska lennolla ei voi enää tehdä ruokatilausta. Sama koskee taxfree-tuotteita. Tarkistathan myös vakuutuksesi ennen matkaasi – lue lisää vakuutuksistamme Allianzin kanssa täältä. Muista myös lukea maakohtaiset tiedot tältä sivulta koskien matkakohdettasi ja pitää itsesi päivitettynä viranomaisten sivustoilta.

Mitä jos sairastun matkan aikana?  

Ota ensisijaisesti yhteyttä hotellin henkilökuntaan, joka puolestaan on vastuussa yhteydenpidosta virastoihin, jotta lääkäri voi ottaa koronatestin. Paikalliset määräykset kohteessa koskevat sinua ja matkaseuruettasi. Ota tämän jälkeen yhteyttä Nazariin kohteessa, jotta voimme auttaa asian kanssa. Ota myös yhteyttä vakuutusyhtiöösi, eli tarkistathan, että sinulla on kattava vakuutus ennen matkalle lähtöä. Nazar ei kata sairaalamaksuja tai lisälentoja taikka hotelliyöpymisiä.

Mitä tapahtuu, jos maa tai hotelli, jossa olen, sulkeutuu lomani aikana?

Sinä matkustajana olet meille Nazarilla tärkeä aivan kuten turvallisuutesikin. Mikäli jotain sattuisi lomallasi, tulemme aina niin kuin muulloinkin, pitämään sinusta huolta järjestämällä esimerkiksi hotellinvaihdon. Mikäli tilanne vaatii aikaisempaa kotiinpaluuta viranomaisten päätöksen johdosta, tulemme myös tällöin auttamaan tilanteen kanssa.


Onko Nazarin hotelleissa uusia rutiineja ja linjauksia?

Kaikki hotellimme noudattavat paikallisten viranomaisten sääntöjä ja kehoituksia. Nämä voivat vaihdella kohteen ja maan mukaisesti. Hotellien tärkeimpänä asiana on pitää huolta, että vieraillamme on mukava ja turvallinen loma.

Vaikuttaako covid-19 All Inclusive -tarjontaan?

Tarjoilu hotelleilla saattaa vaihdella riippuen paikallisista rajoituksista. Tällä hetkellä näemme, että tarjoilu toteutetaan yhä buffettien muodossa, mutta paikalliset rajoitukset saattavat vaikuttaa asiaan niin, että esimerkiksi henkilökunnan tulee auttaa ruoan tarjoamisessa tai vieraille annetaan esimerkiksi muovihansikkaat ruoan turvallista ottoa varten.

Tuleeko hotellien puitteisiin muutoksia? 

Tämä saattaa vaihdella riippuen maasta ja kohteesta, ja näiden paikallisista linjauksista. Koska sosiaalinen turvaväli on kaikkialla voimassa, tulee tämä luonnollisesti vaikuttamaan osittain myös hotellien puitteisiin.   


Vaatiiko valitsemani kohde negatiivista covid-testiä?  

Lue lisää tältä sivulta matkakohteesi alta sekä viranomaisten sivustoilta (olemme lisänneet linkkejä jokaisen kohteen alle).

Mikäli matkakohteeseeni tulee suurempia muutoksia koskien rajoituksia, onko minulla oikeus perua matkani ja saada rahat takaisin?

Mikäli viranomaiset kehoittaisivat olla toteuttamatta tämän tyyppistä matkaa kohteeseen juuri tällä ajanjaksolla, jolloin matkasi on, on vastaus kyllä. Muussa tapauksessa on voimassa tavalliset peruutussäännöt. 


Mitä minulta vaaditaan matkustajana, kun lähden kotimatkalle?  

Matkustajana olet itse vastuussa mahdollisten maahan paluu säännösten tarkistamisesta ja niiden seuraamisesta. Nazarin antamat tiedot kotisivuillamme koskien matkustamista Suomesta ja Suomeen palaamista ovat yleisesti aina Suomen kansalaisille sekä Suomessa pysyvän oleskeluluvan omaaville matkustajille. Ulkomaan kansalaisen/henkilön jolla ei ole pysyvää oleskelulupaa Suomessa ja joka matkustaa Suomesta kohteeseen, tulee itse selvittää mahdolliset erityisehdot niin Suomesta matkustamiseen kuin Suomeen palaamisen kohdalla.

 

Lue lisää: UlkoministeriöTHL Peruutus- ja muutosehdot