Matkusta turvallisesti – tietoa Covid-19 -liittyen

Pidä itsesi ajan tasalla
Me Nazarilla haluamme, että voit tuntea olosi turvalliseksi ennen matkaa ja matkan aikana, ja kehoitammekin lukemaan tietoa tästä tältä sivulta. Tätä sivua päivitetään jatkuvasti, ja suosittelemmekin lukemaan uutta tietoa säännöllisesti.

Pyydämme myös huomioimaan, että eri maat sekä lentoyhtiöt voivat muuttaa suosituksiaan sekä määräyksiään ilman, että Nazarilla on tästä tietoa. Tämän takia on tärkeää, että itse tutustut tietoon antamiemme virallisten tahojen linkkien kautta tällä sivulla.

Katso myös lisätietoja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) 

Ennen matkaa

Saavuthan hyvissä ajoin lentokentälle
Joillain lentokentillä voi olla pidemmät odotusajat erityisesti turvatarkastuksessa. Lentokentillä tulee myös yhä pitää etäisyyttä, jonka vuoksi lähtöselvitys, turvatarkastus ja koneeseen nousu saattavat kestää normaalia pidempään. Tämän vuoksi pyydämme sinua saapumaan lentokentälle ajoissa, vähintään 2,5-3 tuntia ennen lähtöä.
Lähtöselvitys lentokentällä alkaa normaalisti 2 - 2,5 tuntia ennen lähtöä.

Pakollinen covid-testi
Missään kohteissamme ei tällä hetkellä vaadita covid-testiä, siitä parantumisesta tai todistusta matkustaessa kohteisiin. Myöskään maahantulolomaketta ei enää täytetä. Lue lisää kohteestasi tämän sivun lopusta.

Maski
Maskien käyttö ei ole pakollista lennolla tai lentokentällä EU:n sisällä. Osa lentoyhtiöistä ja lentokentistä voivat kuitenkin näitä vaatia. Katso tarkemmat tiedot tämän sivun lopusta, josta löytyy linkit eri lentoyhtiöille.
 

Online-lähtöselvitys
Jos mahdollista, suosittelemme tekemään lähtöselvityksen verkossa.

Suosittelemme ennakkotilaamaan lentoateriat, sillä lennolla on rajallinen ruokatarjonta. Jos et ole tilannut aterioita lennolla, voit tehdä sen meidän Holiday Centerimme kautta viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä.

Ennakkotilaa TaxFree-tuotteet, Lue lisää täältä.  

Vältä käsimatkatavaroita, jos vain pystyt, ja pakkaa ruumaan menevään laukkuun mahdollisimman paljon matkatavaroita. Jos haluat silti tuoda käsimatkatavaran lennolle, tulee sen mahtua edellä olevan tuolin alle.


Vakuutus
Tarkista vakuutuksesi ennen matkaa. Lue lisää vakuutuksista täältä.

Saatavilla olevat lentoistuimet
Useimmat lentoyhtiöt eivät poista istuimia käytöstä sosiaalisen etäisyyden varmistamiseksi, vaan kaikki paikat ovat myynnissä.

Kotiinpaluu

Koronapandemiaan liittyvät maahantulon rajoitukset Suomen ulkorajoilla ovat päättyneet. Matkustajana tulee sinun itse tarkistaa mahdolliset muutokset. 

Lue lisää: raja.fi

Lennon aikana

Alta löydät tietoja ja suosituksia lennollesi
Mitään yleistä maskipakkoa ei enää ole lennoilla, mutta tarkistathan lentoyhtiösi omat säännöt tämän sivun lopusta. Mikäli lentoyhtiö vaatii maskia, tulee hyväksyttyjä maskeja käyttää. Alle 6-vuotiaat eivät tarvitse maskia. Poikkeuksia saattaa olla lääkärin määräyksestä, josta pitää tässä tapauksessa olla todistus.


Pidä etäisyyttä
Nouse koneeseen pienissä ryhmissä jonojen välttämiseksi.


Kysymyksiä lähtöselvityksen yhteydessä
Lähtöselvityksen yhteydessä saatetaan joskus kysyä joitain kysymyksiä terveyteesi liittyen, esimerkiksi oletko ollut äskettäin sairaana tai tunnetko itsesi sairaaksi juuri kyseisellä hetkellä.


Kehon lämpötilan tarkastus 
Joillakin lentokentillä tarkistetaan matkustajien kehon lämpötila.


Lentokoneen sisäilma puhdistetaan
Kaikilla lennoillamme on edistykselliset suodattimet (jotka vastaavat sairaalan standardeja), ja nämä suodattimet täyttävät matkustamon puhtaalla ilmalla.

Pidä itsesi ajantasalla
Eri lentoyhtiöiden säännöt eroavat toisistaan ja niitä päivitetään jatkuvasti. Siksi pyydämme lukemaan uusimmat päivitykset ja lentoyhtiön säännöt koskien matkustamista suoraan lentoyhtiön kotisivuilta. Alta löydät linkit eri lentoyhtiöiden sivuille.

TUIfly Nordic

Aegean Airlines

Freebird Airlines

Norwegian

Jettime

SunExpress

Matkakohteessa – kuljetus, hotelli, aktiviteetit ja retket

Hotellilla 

Kaikkien hotelliemme tärkein prioriteetti on tehdä vieraidemme lomasta niin mukava ja miellyttävä kuin mahdollista.  

Hotellit noudattavat aina paikallisten viranomaisten määräyksiä ja toteuttavat rutiininsa näiden mukaisesti. Hotellien konsepteja saatetaan joutua muuttamaan riippuen paikallisista direktiiveistä ja rajoitteista, jotka kyseisellä hetkellä ovat voimassa. Näiden johdosta voi hotellilla olla esimerkiksi vähemmän aktiviteetteja, suljettuja tiloja sekä puitteita ja muutoksia koskien ruoan ja juoman tarjoilua.

Mikäli hotellin tarjonnassa tapahtuu suurempia muutoksia, tullaan vieraisiin, joita muutokset koskevat, ottamaan yhteyttä mahdollisimman pian, kun me Nazarilla olemme vastaanottaneet tiedon tästä hotellilta. Huomioithan, että muutoksia saatetaan tehdä ilman Nazarin tietoisuutta, ja tieto muutoksista saatetaan saada hyvinkin myöhään. 
 

Lentokenttäkuljetus

Otamme vieraamme vastaan tavalliseen tapaan lentokentällä ja katsomme, että kaikki pääsevät heidän varaamiin lentokenttäkuljetuksiin. Myös täällä noudatamme paikallisten viranomaisten säännöksiä, jotka voivat vaihdella kohteesta ja maasta riippuen. Mikäli olet varannut pakettimatkan reittilennoilla, et tapaa Nazarin henkilökuntaa lentokentällä, vaan englanninkielisiä oppaita paikalliselta yhteistyökumppaniltamme MTS:ltä.

Tiesitkö, että voit varata yksityiskuljetuksen vain sinulle ja matkaseurueellesi meiltä Nazarilla? Etkö vielä ole varannut lentokenttäkuljetusta? Kirjaudu sisään Minun lomani -osioon ja tutustu vaihtoehtoihimme.
 

Matkakohteen aktiviteetit ja retket

Matkakohteeseen tutustuminen on monille itsestäänselvyys ja loman kohokohta. Tämä on yhä mahdollista, mutta erilaisilla rajoituksilla paikasta ja nähtävyydestä riippuen. Esimerkiksi veneretkillä voi olla rajoituksia matkustajamäärien suhteen tai pääsyä tiettyihin paikkoihin voi olla rajoitettu. Sosiaalista etäisyyttä tulee noudattaa joka paikassa.

Ota yhteyttä Holiday Centeriimme saadaksesi lisätietoa matkakohteestasi, mitkä retket ovat mahdollisia ja miten näiden varaaminen toimii kohteessa.

Kreikka (Rodos)

Kreikka (Rodos)

Tämänhetkiset tärkeimmät tiedot ja säädökset koskien Covid-19:sta ja maahantuloa Kreikkaan. Matkustajan velvollisuus on aina tarkistaa ajantasalla olevat tiedot alla mainituilta sivustoilta sekä kyseessä olevan maan edustustosta.

Suomen suurlähetystö, Ateena Kreikka

Re-open EU

Maahantulosäädökset koskien Rodosta

Kreikalla ei enää ole maahantulovaatimuksia. Sinun ei siis tarvitse täyttää maahantulokaavaketta tai esittää koronapassia. Tämä koskee siis kaikkia matkustajia riippumatta siitä oletko saanut rokotuksen vai et.

Maahan saavuttaessa saatetaan matkustajille yhä satunnaisesti tehdä PCR- tai antigentestejä.  Positiivinen testitulos johtaa karanteeniin antamassasi osoitteessa vähintään viideksi päiväksi tai viranomaisten osoittamaan karanteenimajoitukseen.

 

Yleiset turvallisuustoimenpiteet Kreikassa

Täältä löydät tärkeimmät tiedot tämän hetken tilanteesta koskien covid-19-säädöksiä Kreikassa.

Sosiaalinen turvaväli:

1.5 metriä.

Suojamaskien käyttö aikuisilla:

Maskin käyttö on pakollinen ainoastaan julkisessa liikenteessä ellei mitään muuta ilmoiteta. Tämä koskee kaikkia yli 4-vuotiaita.

Mikäli haluat lukea lisää Kreikan ajankohtaisista matkustussäännöistä, löydät näistä lisätietoa Suomen suurlähetystöstä täältä.

Turkki

Turkin viranomaisilla ei enää ole maahanpääsyvaatimuksia koskien koronaa. Tämä tarkoittaa siis, että sinun ei tule näyttää covid-todistusta tai täyttää matkustajalomaketta matkustaessasi maahan. Tämä koskee kaikkia matkustajia riippumatta ovatko he rokotettuja tai eivät.

Paikalliset rajoitukset

- Maskin käyttöä on kevennetty, mutta tämä on yhä pakollinen julkisessa liikenteessä, sairaaloissa sekä muissa paikoissa, joissa ei ole tehokasta ilmanavaihtoa tai turvavälin pitäminen on hankalaa.  

- Säännöt koskevat turvavälien pitämimistä sekä hyvää käsihygieniaa. 

Mikäli haluat lukea lisää Turkin ajankohtaisista matkustussäännöistä, löydät näistä lisätietoa Suomen suurlähetystöstä täältä.

Usein kysytyt kysymykset

Voinko turvallisesti varata matkan?
Kyllä. Mikäli viralliset tahot (Ulkoministeriö) kehottaisi olematta matkustamaan tiettyyn kohteeseen juuri matkasi ajankohtana, emme tule järjestämään matkoja kohteeseen. Tässä tapauksessa sinulla on mahdollisuus joko siirtää matkaasi tai perua se. 


Mitkä maahantulovaatimukset koskevat matkakohdettani? 
Kaikki tieto löytyy kerättynä matkakohteesi kohdalta ylempänä tällä sivulla.


Tuleeko minun olla rokotettu voidakseni matkustaa?
Kohteemme eivät vaadi rokotusta. Lue tästä lisää matkakohteen kohdalta.


Tuleeko lapsilla olla koronatodistus matkustaessaan?
Ei. Kaikki tieto löytyy kerättynä matkakohteesi kohdalta ylempänä tällä sivulla.


Mitä teen, jos saan koronan ennen matkaani?
Mikäli sairastut, tulee sinun ottaa yhteyttä Holiday Centeriimme, jotta voit perua matkasi. Tavalliset peruutussäännöt ovat voimassa. Matkan peruttuasi voit ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöösi saadaksesi tietää oletko oikeutettu peruutuskorvauksiin. Mikäli vakuutuksesi on otettu kauttamme, autamme sinua eteenpäin.  


Voinko muuttaa tai perua matkani maksutta? 
Tavalliset peruutus- ja muutoskuluehdot ovat voimassa. Tämän takia suosittelemme, ett ätarkastat vakuutuksesi tiedot tarkkaan varatessasi matkaa ja kun aiot matkustaa. Lue lisää vakuutuksistamme ja ehdoista täältä


Mitä minun tulee ottaa huomioon ennen matkalle lähtöä?
On hyvä tutustua vakuutukseesi ja mitä se kattaa. Täältä voit lukea lisää Allianzin vakuutuksistamme. Lentokentällä kannattaa olla hyvissä ajoin ja lentokentällä sekä lennolla saattaa joutua käyttämään maskia. Lue lisää kohdasta "lennolla". Tilaa ruoka lennolle etukäteen, koska tarjonta koneessa saattaa olla rajoitettu, joka myös koskee taxfree-tarjontaa. 


Mitä tapahtuu, jos sairastun matkan aikana? 
Ota ensisijaisesti yhteyttä hotellin henkilökuntaan, jotka tuntevat paikalliset linjaukset, jotta voit perheesi kanssa noudattaa näitä. Ota tämän jälkeen yhteyttä Nazariin kohteessa, jotta voimme auttaa asian kanssa. Ota myös yhteyttä vakuutusyhtiöösi, eli tarkistathan, että sinulla on kattava vakuutus ennen matkalle lähtöä. Nazar ei kata sairaalamaksuja tai lisälentoja taikka hotelliyöpymisiä.


Onko Nazarin hotelleissa uusia rutiineja ja linjauksia?
Kaikki hotellimme noudattavat paikallisten viranomaisten sääntöjä ja kehoituksia. Nämä voivat vaihdella kohteen ja maan mukaisesti. Hotellien tärkeimpänä asiana on pitää huolta, että vieraillamme on mukava ja turvallinen loma.


Vaikuttaako covid-19 All Inclusive -tarjontaan?
Tarjoilu hotelleilla saattaa vaihdella riippuen paikallisista rajoituksista. Tällä hetkellä näemme, että tarjoilu toteutetaan yhä buffettien muodossa, mutta paikalliset rajoitukset saattavat vaikuttaa asiaan niin, että esimerkiksi henkilökunnan tulee auttaa ruoan tarjoamisessa tai vieraille annetaan esimerkiksi muovihansikkaat ruoan turvallista ottoa varten.


Miltä rutiinit Captain Nemon lastenkerhoissa näyttävät? 
Aktiviteetit ja konsepti lastenkerhoissamme tulee noudattamaan paikallisia määräyksiä. Mikäli suurempia muutoksia tapahtuu, tulemme päivittämään kotisivujamme ja ottamaan yhteyttä näitä koskeviin vieraisiin.


Tuleeko hotellin puitteisiin muutoksia? 
Tämä voi vaihdella riippuen maasta, kohteesta ja paikallisista linjauksista. Yleisesti on voimassa sosiaalinen etäisyys, jota noudatetaan myös hotelleissa.  


Mitä minulta vaaditaan matkustajana, kun lähden kotimatkalle?  
Koronapandemiaan liittyvät maahantulon rajoitukset Suomen ulkorajoilla päättyneet. Tarkistathan mahdolliset muutokset alla olevien sivujen kautta. 

 

Lue lisää: Rajatiedot UlkoministeriöTHL Peruutus- ja muutosehdot

Pakettimatkojen edut

    • Säästät aikaa antamalla meidän koota matkasi sen sijaan että tekisit itse kaiken tutkimustyön

    • Jos lentoosi tulee viivästyksiä tai muutoksia, pidämme sinut ajan tasalla sekä ilmoitamme muutoksesta myös hotellille sekä kuljetuksen järjestäjälle, joten sinun ei tarvitse huolehtia tästä

    • Pakettimatkat ovat edullisia! Haluamme murtaa myyttiä siitä, että itse kokoamalla matkustaminen olisi aina edullisempaa. Meillä on hyvät suhteet yhteistyökumppaneihimme ja voimme näin pakata sinulle parhaat matkat edulliseen hintaan.

    Matkusta turvallisesti

    • Tunnemme hotellimme hyvin ja olemme rakentaneet niihin vuosien saatossa vahvat suhteet.

    • Oma pohjoismainen henkilökuntamme on paikalla kohteissamme ja hotelleissamme.

    • Pakettimatkalaki suojelee sinua ja takaa, että saat rahasi takaisin, jos matka perutaan; jopa pandemioiden, konkurssien tms. sattuessa

    • Noudatamme aina viranomaisten suosituksia

    Matkusta mukavasti

      • Varauksen teon yhteydessä saat henkilökohtaista palvelua ja apua sekä vinkkejä henkilökunnaltamme, joka on vieraillut tai asunut lomakohteissamme

      • Valitse yksi tarkoin valikoiduista hotelleistamme ja välty valtavan hotelliviidakon kahlaamiselta

      • Tarjoamme kokonaisratkaisun, jossa on mukana kaikki tarvittava alusta loppuun asti

      • Sinulla on saatavilla henkilökohtaista palvelua koko matkasi ajan, 24/7

      • Tarjoamme palvelua omalla kielelläsi -ennen matkaa, matkan aikana sekä tämän jälkeen

      Ma - Pe: 09-18

      Soitettaessa kiinteän puhelinverkon liittymästä: 8,35 snt/puhelu + 3,2 snt/min (22% alv.sis.) Soitettaessa matkaviestinverkon liittymästä: 8.35 snt/puhelu+19.4 snt/min (22% alv.sis.) Puhelut ulkomailta: Ulkomaan operaattori määrää puhelukulut.