Lennon myöhästyminen

Lue usein kysyttyjä kysymyksiä lennon myöhästymisestä

Miksi lennot myöhästyvät?
Lennon myöhästymisen voi aiheuttaa esimerkiksi huonot sääolosuhteet, ilmatilan ruuhkautuminen tai tekniset ongelmat lentokoneessa. Myöhästyminen yhdellä reitillä vaikuttaa usein myös koneen seuraaviin lentoihin.

Miksi tieto myöhästymisestä voi selvitä vasta lentokentällä?'
Lentokone tarkastetaan aina jokaisen lennon välissä, ja usein tekniset viat ilmenevät vasta tässä lennon lähtöä edeltävässä tarkastuksessa. Jos lentosi on lomalento, Nazar ilmoittaa myöhästymisestä tekstiviestillä, jos tieto myöhästymisestä saadaan lentoyhtiöltä ajoissa. Reittilennon myöhästyessä lentoyhtiö tai sen edustaja huolehtii tiedottamisesta. 

Mistä uuden arvioidun lähtöajan voi tarkistaa?
Lennon uusi arvioitu lähtöaika ilmoitetaan aina lentokentällä aikataulunäytössä. Finavia päivittää lähtevien lentojen aikataulutietoja osoitteessa www.finavia.fi.

Miksi lopullista lähtöaikaa ei tiedetä heti?
Teknisen vian yhteydessä korjausaikaa ja varaosien saatavuutta on usein vaikea arvioida heti. Tästä syystä aikataulunäytössä näkyy merkintä ”Uusi tieto”. Jos tarkkaa lähtöaikaa ei saada selville määräaikaan mennessä, tieto siirtyy eteenpäin.

Miksi puhutaan arvioidusta lähtöajasta?
Lentoyhtiö pyrkii antamaan aina mahdollisimman tarkan ja oikean uuden lähtöajan, mutta aika perustuu arvioon esim. vian korjaamiseen menevästä ajasta tai vaikkapa sää- tai lakkotilanteen kehittymisestä. Siksi puhutaan aina uudesta arvioidusta lähtöajasta.

Onko käytössä varakoneita?
Lentoyhtiöillä ei ole ylimääräisiä koneita pelkästään myöhästymisten varalle, mutta tarvittaessa korvaavan koneen saatavuus selvitetään. Uuden koneen järjestäminen voi kuitenkin kestää kauemmin kuin alkuperäisen korjaaminen.

Keneltä saa lentokentällä tietoa ja apua?
Lentoyhtiön edustajana lentokentällä toimii huolintayhtiö, joka vastaa tiedottamisesta ja käytännön asioiden järjestelystä lentokentällä. Tietoa saa lentokentän aikataulunäytöistä, kyseisen lennon lähtöselvitys- ja porttivirkailijalta sekä Nazar:in tekstiviestien kautta. Finavia hallinnoi kentän yleisiä kuulutuksia, ja esimerkiksi uudesta lähtöajasta ei yleensä ole sallittua tehdä kuulutusta. Nazar:in edustajat eivät pääse lentokentän kansainväliselle puolelle lentokentän viranomaismääräysten vuoksi.

Voiko lentokentältä poistua viivästyksen aikana?
Pääsääntöisesti matkustajien tulee pysyä kentällä siltä varalta, että lento lähtee aiemmin kuin arvioitu. Uusin tieto viivästyksestä jaetaan kentällä. Poistumisesta ilmoitetaan erikseen, ja samalla annetaan tarvittavat ohjeet (esim. taksien käyttöön). Jos olet jo tehnyt Taxfree-ostoksia, ota ennen poistumista yhteys turvatarkastukseen.

Tarjoillaanko kentällä ruokaa, juomaa tai majoitusta viivästyksen aikana?
Lentoyhtiöillä on velvollisuus huolenpitoon silloin, kun myöhästyminen ylittää EU-asetuksessa määritellyt aikarajat (2–4 tuntia lennon pituudesta riippuen). Lentoyhtiö tarjoaa tällöin aterioita ja virvokkeita (ei alkoholijuomia) kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan – yleensä kupongin muodossa. Jos kuponkeja ei ole saatavilla ja hankit ruokaa itse, säilytä kuitit mahdollista korvausta varten. Majoituksen järjestämisestä päätetään aina tapauskohtaisesti pitkien myöhästymisten yhteydessä.

Vaikuttaako myöhästyminen lisäpalveluiden varauksiin lomakohteessa?
Nazarin oppaat avustavat tarvittaessa golf ja vuokra-auto -varausten järjestelyissä. Korvaukset käyttämättä jääneistä palveluista katsotaan jälkeenpäin tapauskohtaisesti.

Lennon myöhästyminen - tietoa korvauksesta

Hinnanalennus lennon viivästyessä

1.7.2018 jälkeen syntyneissä sopimuksissa noudatetaan Yleisiä matkapakettiehtoja. Ehtojen kohdan 12.2. mukaan matkustajan tulee varautua kohtuulliseen kuljetusaikataulun muutokseen, ja virheenä pidetään kuljetusaikataulun muutosta, jos sen seurauksena matkakohteessa oloaika lyhenee tai pitenee 5–8 vuorokautta kestävällä matkalla yli 5 tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla yli 8 tuntia.
 
Huomaa, että pelkkä lento ei ole Yleisten matkapakettiehtojen mukainen matkapaketti, joten viivästyminen ei silloin oikeuta hinnanalennukseen matkanjärjestäjältä.
 
Lentomatkustajan oikeuksiin perustuvat korvausvaatimukset on osoitettava suoraan lennon operoineelle lentoyhtiölle, jonka yhteystiedot löytyvät.
 
Lisätietoja lentomatkustajan oikeuksista lentoyhtiöön nähden saa lentokentällä jaettavasta Lentomatkustajien oikeudet -esitteestä sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivustolta. Matkustajan on esitettävä vakiokorvausvaatimuksensa lentoyhtiölle viiden (5) kuukauden sisällä viivästyneestä lennosta, minkä Kuluttajariitalautakunta on katsonut kohtuulliseksi ajaksi vaatimuksen esittämiselle. 

Oikeus peruuttaa matka myöhästymisen johdosta

Yleisten matkapakettiehtojen kohdan 5.1.c) mukaan matkustaja voi peruuttaa matkan, jos lähdön ajankohta siirtyy sovitusta yli 24 tunnilla vähintään seitsemän vuorokautta kestävällä matkalla.

Ansionmenetykset ja muut vahingonkorvaukset

Yleisten matkapakettiehtojen kohdan 16.5. mukaan matkanjärjestäjän vahingonkorvausvastuu määräytyy niiden säännösten tai sopimusten perusteella, joita lentoyhtiö soveltaa omassa toiminnassaan. Lentoyhtiöiden vastuuta säätelee Montrealin yleissopimus, jonka 19 artiklan mukaan lentoyhtiö ei ole vastuussa viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta, jos se näyttää ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita on voitu kohtuudella edellyttää, tai jos sen on ollut mahdotonta ryhtyä tällaisiin toimenpiteisiin.

Todistus lennon viivästymisestä

Jos tarvitset todistuksen lennon viivästymisestä, ota yhteyttä kyseiseen lentoyhtiöön. Katso lentoyhtiöiden yhteystiedot ja tarkemmat ohjeet.

Mahdolliset reklamaatiot

Lennon myöhästymisen aiheuttaessa Nazarille matkanjärjestäjänä korvausvelvollisuuden, pyydämme täyttämään reklamaatiolomakkeen. 

Nazar noudattaa lennon myöhästymisen yhteydessä Lakia matkapalveluyhdistelmistä ja Yleisiä matkapakettiehtoja sekä Kuluttajariitalautakunnan (KRIL) suosituksia korvauksista.

Nazar soveltaa edellä mainittuja ehtoja ja suosituksia korvauksista päätettäessä.